Субота
28.06.2025
12:44
Вітаю Вас Гість
RSS
 
ЗОШ I-III ступенів №1 м.Славути
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [1]

ПРЕЗЕНТАЦІЇ

МУЛЬТИМЕДІА

ІНШІ РОЗДІЛИ

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 41

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Мої статті

конспект уроку Неповні речення. Тире в неповних реченнях
Неповні речення. Тире в неповних реченнях. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Завдання учням.
— У І й II абзацах подано прості речення, які входять до складного. Прочитайте їх. Чи всі речення вам зрозумілі? Об'єднайте частини з І та II абзацу в складні речення. Що змінилося? Чому?
I. 1. Дурний хвастається подругою. 2. Лагідні слова роблять приятелів. 3. Не одяг красить людину. 4. Одна головешка в печі гасне.
II. 1. А розумний матір'ю. 2. А грубі завзятих ворогів. 3. А добрі діла. 4. А дві в полі горять.
III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснення вчителя.
(Речення, у яких є всі члени, необхідні для певного структурного типу, називаються повними. Наприклад: Українська пісня може кожне серце полонить. (М. Рильський) Це повне двоскладне речення, в якому є всі необхідні для цього структурного типу члени речення. Ні в кого з українців не було такої сім'ї (П. Куліш) — це також повне, але односкладне речення.
Речення, в котрому пропущено якийсь член (головний чи другорядний), називається неповним. Пропущені члени неповних речень є обов'язковими для певного структурного типу. Наприклад: Птиця створена до літання. Людина — до праці. (Нар. творч.) Друге речення неповне, бо в ньому опущено присудок створена. Воно без попереднього речення, з якого поновлюється пропущений присудок, незрозуміле, і тому не може існувати самостійно.
Неповними бувають як прості речення, так і частини складних речень.
Неповні речення поділяються на контекстуальні і ситуативні. Контекстуальні — це такі неповні речення, опущені члени яких легко поновлюються з попереднього тексту. Наприклад: Навколо безкрая рівнина моря. Інколи з'являється земля. Але то не рідна, а чужа. (О. Донченко) В останньому реченні пропущено підмет земля, який поновлюється з попереднього речення.
Ситуативні — це такі неповні речення, відсутні члени яких не поновлюються, їх не можна поновити, бо вони в тексті ніде не названі словами, а домислюються із ситуації мовлення, тобто їх зміст розкривається поза мовними обставинами, жестами, мімікою тощо.
Хлопець несміло підходить до каси аерофлоту. Касирка дивиться йому в вічі і запитує: «Тобі куди?». Третє речення є неповним ситуативним, оскільки члени речення дати, квиток домислюються із ситуації мовлення.
В українській мові вживаються речення, які за структурою є неповними, а за змістом — повними. Наявних членів речення без дієслова цілком достатньо для вираження завершеної думки. Тому поновлювати відсутнє дієслово немає потреби. Такі речення називаються еліптичними (від грецьк. — пропуск, опущення). В еліптичних реченнях найчастіше опускається дієслово. Наприклад: Кругом широколисті тополі, а там і ліс, і поле, і сині гори за Дніпром. (Т. Шевченко) Обидві частини цього складного речення еліптичні (дієслово відсутнє, але за змістом речення повне).
Уживання повних і неповних речень зумовлене сферою їх використання. У книжно-писемній мові неповні речення, як правило, не вживаються, крім тих частин художніх текстів, що відбивають живе розмовне мовлення, в якому неповні речення є одним з найбільш поширених типів.
V. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
2. Тренувальні вправи.
1) Прочитайте, випишіть неповні речення і охарактеризуйте їх за схемою: а) односкладне чи двоскладне неповне; б) який член речення опущений чи домислюється; в) тип неповного речення.
1. Море, і чайки, і ми — все навкруги раділо: море — тому, що над хвилями зникла імла; чайка — тому, що іскрилося сонце на крилах; ми — бо дорога на грань Кара-Дагу звела. (М. Нагнибіда) 2. Полум'яний красень місяць схилився у вікно. (П. Ксенко) 3. Шелест лісу. 4. Сніжинки, сніжинки надворі, а в серці моєму весна. (В. Сосюра) 5. Я з Яковом прямували на північ, а наші друзі — на схід. (Ю. Збана-цький) 6. Повіддавав батько своїх дочок ще на Півночі. Одну — за метеоролога-полярника, другу — за військового. (О. Гончар) 2) Перепишіть, вставляючи пропущені букви та розставляючи розділові знаки. Поясніть вживання тире. Назвіть пропущені члени речення.
1. По сей бік верби журят..ся по той бік оч..рет. (М. Філянський)
2. Знов сніги у Ки..ві сніги бе..донні. (В. Забаштанський) 3. На білому снігу рожеві й сині смуги. Вгорі п..рлисті пер..ливи хмар. (М. Риль ський) 4. Надмір поро..жує пересит пересит нудьгу нудьга ж душевну тугу. (Г. Сковорода) 5. Увійшов гет..ман. За ним полковник. (Я. Рибак)
— Зробіть синтаксичний аналіз останнього речення. Поясніть лексичне значення слів пересит і нудьга. Доберіть до них
синоніми.
3. Редагування тексту.
— Відредагуйте діалог, надавши йому властивих розмовному стилю невимушеності й лаконізму, вживаючи неповні речення.
Ми зупинилися од несподіванки. Капітан перестав говорити. Старий лейтенант махнув нам рукою.
— Звідки ви їдете? — запитав лейтенант різко.
— Ми їдемо із станції,— відповів я.
— Ви втекли з поїзда?
— Поїзд розбомбили вчора.
— А чого ви тут шляєтесь?
— Ми ідемо додому в село.
— А де знаходиться ваше село?
— Наше село називається Кущівка,— озвався Сашко і показав рукою на північний захід.— Це туди...
4. Складання діалогу
— Складіть і запишіть діалог на тему «Цікава подорож (екскурсія) використовуючи неповні речення.
5. Робота з картками.
Картка 1
1) Пояснити, у чому полягає відмінність між поширеними, односкладними і неповними реченнями.
2) Вказати фрагменти тексту, що містять двоскладні неповні речення. Зробити синтаксичний розбір виділеного речення.
а) Андрій додому поспіша, а сонце — у зеніт. (О. Підсуха)
б) У кімнатах у нас гарно. Вичищено, виметено. (Марко Вовчок) ,
в) — А куди ти мандруєш, парубче? — Додому. (Т. Шевченко)
Картка 2
1) Чи правильною є думка про те, що двоскладні речення завжди повні, а односкладні — неповні?
2) Позначити неповні речення, у яких пропущений член можна ВІД; творити зі змісту самого речення.
а) Вгорі — ліси сріблясто-сині, внизу — розлив молочних нив. (М. Бажан)
б) А за дверима — холодний морок. (Г. Тютюник)
в) Чайка — в хвилі, голуб — в хмарі, степ і море — вічно в парі з вами, давні друзі, юнь моя на виднокрузі. (М. Нагнибіда)
Картка З
1) Позначити правильне твердження.
а) Важко правити Данилові свою ношу. (Г. Тютюнник) (Це речення неповне з пропущеним присудком.)
б) А за дверима — холодний морок. (Це речення повне.)
в) А далі на північ — хвойні ліси. (Це речення неповне, з пропущеним присудком.)
2) Зробити синтаксичний аналіз неповного речення. 2) Довести чи спростувати думку.
На місці пропущеного члена в неповному реченні завжди ставиться тире.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
ти матеріал про вулиці (п
Категорія: Мої статті | Додав: Svitlana (28.12.2016)
Переглядів: 1628 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Create a free website
  • \n
  • uCoz Community
  • \n
  • uCoz Manual
  • \n
  • Video Tutorials
  • \n
  • Official Template Store
  • \n
  • Best uCoz Websites