Меню сайту |
|
 |
Категорії розділу |
|
 |
ПРЕЗЕНТАЦІЇ |
|
 |
МУЛЬТИМЕДІА |
|
 |
ІНШІ РОЗДІЛИ |
|
 |
Наше опитування |
|
 |
Статистика |
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
 |
|
конспект уроку Неповні речення. Тире в неповних реченнях
Неповні речення. Тире в неповних реченнях. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ХІД УРОКУ I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ Перевірка домашнього завдання. II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ Завдання учням. — У І й II абзацах подано прості речення, які входять до складного. Прочитайте їх. Чи всі речення вам зрозумілі? Об'єднайте частини з І та II абзацу в складні речення. Що змінилося? Чому? I. 1. Дурний хвастається подругою. 2. Лагідні слова роблять приятелів. 3. Не одяг красить людину. 4. Одна головешка в печі гасне. II. 1. А розумний матір'ю. 2. А грубі завзятих ворогів. 3. А добрі діла. 4. А дві в полі горять. III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ IV. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Пояснення вчителя. (Речення, у яких є всі члени, необхідні для певного структурного типу, називаються повними. Наприклад: Українська пісня може кожне серце полонить. (М. Рильський) Це повне двоскладне речення, в якому є всі необхідні для цього структурного типу члени речення. Ні в кого з українців не було такої сім'ї (П. Куліш) — це також повне, але односкладне речення. Речення, в котрому пропущено якийсь член (головний чи другорядний), називається неповним. Пропущені члени неповних речень є обов'язковими для певного структурного типу. Наприклад: Птиця створена до літання. Людина — до праці. (Нар. творч.) Друге речення неповне, бо в ньому опущено присудок створена. Воно без попереднього речення, з якого поновлюється пропущений присудок, незрозуміле, і тому не може існувати самостійно. Неповними бувають як прості речення, так і частини складних речень. Неповні речення поділяються на контекстуальні і ситуативні. Контекстуальні — це такі неповні речення, опущені члени яких легко поновлюються з попереднього тексту. Наприклад: Навколо безкрая рівнина моря. Інколи з'являється земля. Але то не рідна, а чужа. (О. Донченко) В останньому реченні пропущено підмет земля, який поновлюється з попереднього речення. Ситуативні — це такі неповні речення, відсутні члени яких не поновлюються, їх не можна поновити, бо вони в тексті ніде не названі словами, а домислюються із ситуації мовлення, тобто їх зміст розкривається поза мовними обставинами, жестами, мімікою тощо. Хлопець несміло підходить до каси аерофлоту. Касирка дивиться йому в вічі і запитує: «Тобі куди?». Третє речення є неповним ситуативним, оскільки члени речення дати, квиток домислюються із ситуації мовлення. В українській мові вживаються речення, які за структурою є неповними, а за змістом — повними. Наявних членів речення без дієслова цілком достатньо для вираження завершеної думки. Тому поновлювати відсутнє дієслово немає потреби. Такі речення називаються еліптичними (від грецьк. — пропуск, опущення). В еліптичних реченнях найчастіше опускається дієслово. Наприклад: Кругом широколисті тополі, а там і ліс, і поле, і сині гори за Дніпром. (Т. Шевченко) Обидві частини цього складного речення еліптичні (дієслово відсутнє, але за змістом речення повне). Уживання повних і неповних речень зумовлене сферою їх використання. У книжно-писемній мові неповні речення, як правило, не вживаються, крім тих частин художніх текстів, що відбивають живе розмовне мовлення, в якому неповні речення є одним з найбільш поширених типів. V. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота з підручником. 2. Тренувальні вправи. 1) Прочитайте, випишіть неповні речення і охарактеризуйте їх за схемою: а) односкладне чи двоскладне неповне; б) який член речення опущений чи домислюється; в) тип неповного речення. 1. Море, і чайки, і ми — все навкруги раділо: море — тому, що над хвилями зникла імла; чайка — тому, що іскрилося сонце на крилах; ми — бо дорога на грань Кара-Дагу звела. (М. Нагнибіда) 2. Полум'яний красень місяць схилився у вікно. (П. Ксенко) 3. Шелест лісу. 4. Сніжинки, сніжинки надворі, а в серці моєму весна. (В. Сосюра) 5. Я з Яковом прямували на північ, а наші друзі — на схід. (Ю. Збана-цький) 6. Повіддавав батько своїх дочок ще на Півночі. Одну — за метеоролога-полярника, другу — за військового. (О. Гончар) 2) Перепишіть, вставляючи пропущені букви та розставляючи розділові знаки. Поясніть вживання тире. Назвіть пропущені члени речення. 1. По сей бік верби журят..ся по той бік оч..рет. (М. Філянський) 2. Знов сніги у Ки..ві сніги бе..донні. (В. Забаштанський) 3. На білому снігу рожеві й сині смуги. Вгорі п..рлисті пер..ливи хмар. (М. Риль ський) 4. Надмір поро..жує пересит пересит нудьгу нудьга ж душевну тугу. (Г. Сковорода) 5. Увійшов гет..ман. За ним полковник. (Я. Рибак) — Зробіть синтаксичний аналіз останнього речення. Поясніть лексичне значення слів пересит і нудьга. Доберіть до них синоніми. 3. Редагування тексту. — Відредагуйте діалог, надавши йому властивих розмовному стилю невимушеності й лаконізму, вживаючи неповні речення. Ми зупинилися од несподіванки. Капітан перестав говорити. Старий лейтенант махнув нам рукою. — Звідки ви їдете? — запитав лейтенант різко. — Ми їдемо із станції,— відповів я. — Ви втекли з поїзда? — Поїзд розбомбили вчора. — А чого ви тут шляєтесь? — Ми ідемо додому в село. — А де знаходиться ваше село? — Наше село називається Кущівка,— озвався Сашко і показав рукою на північний захід.— Це туди... 4. Складання діалогу — Складіть і запишіть діалог на тему «Цікава подорож (екскурсія) використовуючи неповні речення. 5. Робота з картками. Картка 1 1) Пояснити, у чому полягає відмінність між поширеними, односкладними і неповними реченнями. 2) Вказати фрагменти тексту, що містять двоскладні неповні речення. Зробити синтаксичний розбір виділеного речення. а) Андрій додому поспіша, а сонце — у зеніт. (О. Підсуха) б) У кімнатах у нас гарно. Вичищено, виметено. (Марко Вовчок) , в) — А куди ти мандруєш, парубче? — Додому. (Т. Шевченко) Картка 2 1) Чи правильною є думка про те, що двоскладні речення завжди повні, а односкладні — неповні? 2) Позначити неповні речення, у яких пропущений член можна ВІД; творити зі змісту самого речення. а) Вгорі — ліси сріблясто-сині, внизу — розлив молочних нив. (М. Бажан) б) А за дверима — холодний морок. (Г. Тютюник) в) Чайка — в хвилі, голуб — в хмарі, степ і море — вічно в парі з вами, давні друзі, юнь моя на виднокрузі. (М. Нагнибіда) Картка З 1) Позначити правильне твердження. а) Важко правити Данилові свою ношу. (Г. Тютюнник) (Це речення неповне з пропущеним присудком.) б) А за дверима — холодний морок. (Це речення повне.) в) А далі на північ — хвойні ліси. (Це речення неповне, з пропущеним присудком.) 2) Зробити синтаксичний аналіз неповного речення. 2) Довести чи спростувати думку. На місці пропущеного члена в неповному реченні завжди ставиться тире. VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ти матеріал про вулиці (п
|
Категорія: Мої статті | Додав: Svitlana (28.12.2016)
|
Переглядів: 1628
| Рейтинг: 4.0/1 |
|
|
Вхід на сайт |
|
 |
Пошук |
|
 |
|